En hälsning från finanskrisen

Det är i en prövningens tid jag befinner mig i.

 

- Jag är nyfyllda 18

Vilket betyder att samhället äntligen tilldelat mig titeln Vuxen. Jag trodde jag skulle vakna upp på min 18 årsdag med en cigg i munnen och hade nästan sett fram emot att precis som Bert Ljung som får en rakapprat i 13 årspresent mottaga en kastrull eller liknande som tecken p å det nya skedet i livet. Men nä, det enda dagen medförde var att sjukhusbesöket dagen efter blev så dyrt att jag inte hade råd med något krogbesök.

 

- Jag har precis flyttat hemifrån

Till Bryssel, vilket innebär jag för första gången märker hur snuskigt lite kronan är värd.

 

- Jag är nybliven student.

Och i det är sannerligen inte lätt i våran krisartade värld.

 

- Jag är arbetslös

Vem är inte det? Det är kris

 

- Jag är pank

Den naturliga foljden av att vara student och arbetslös.

 

- Jag fryser

För att jag är sjuk, för att det är kallt och framför allt för att jag har kass blodcirkulation. Och inte hjälper det med kaffe, eller varm ärtsoppa, inte ens när det är s å varm att jag bränner mig p å tungan. Det gör mig lite bister.

 

Nu är jag dessutom jävligt gnällig for att jag har varit dödssjuk i två veckor och inte blivit bättre eftersom jag är arbetslös och därmed pank och således inte har råd att gå till doktorn eftersom mina nyfyllda 18 år ju innebär att ett sådant besök skulle kosta en smärre förmögenhet (vilket jag ju inte har). Eftersom jag inte har råd med medicin blir jag inte bättre och kan då inte jobba och tjänar inga pengar och...

 

Jag är sannerligen ett av krisens hopplösa offer


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0