Berättelsen om Chiquirritina

Chiquirritina var vad min papa alltid kallade mig när jag fortfarande trallade omkring med babyfjun på skallen endast iförd ett tigerrandigt snöre runt magen och ett par för stora raggsockor. Jag var min papa ändlöst hängiven när jag var barn. När han kom hem klockan fem kom jag pilande som ett litet djur och kramade honom och ville bli klappad på huvudet.
Han lagade alltid middagen, när maten var färdig ropade han
     - La comida ya esta!

Chiquirritina
De flesta vet att chica betyder flicka på spanska. Chiquilla eller Chiquita är någon sorts motsvarighet till Stumpan.
Chiquirritina.
Lillstumpan.

Annars är chica mest känt som som det ord spanjorer skriker efter brudar på gatan efter en flörtig vissling.
Chiquita å sin sida relateras enbart till Banankompaniet från helvetet. Ingen människa i dagens ekologiska Sverige skulle för sitt liv tillkännage att de köper frukt från detta skoningslösa företag.

Annars tycker jag ganska bra om bananer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0